4Solutions

 

🤡 Wordt jij gek van de verschillende communicatiemiddelen op je werk?

 

 

➡ Het is inmiddels drie jaar geleden dat de coronapandemie voor een drastische ommezwaai zorgde in de manier waarop we werken. Veel organisaties schakelden noodgedwongen over op digitale communicatiemiddelen die misschien al wel in gebruik waren, maar slechts een beperkte rol vervulden in de dagelijkse gang van zaken.

➡ Het grote probleem waar werknemers tegenaan lopen, is dat ze beschikken over verschillende platformen waar medewerkers met elkaar kunnen communiceren. Er is de traditionele e-mail, videomeetings verlopen met Teams of Zoom en voor snelle vragen stuur je een chatbericht via Teams en binnen de zorg veelal zelfs gewoon ook met WhatsApp. Ook hebben andere applicaties waar gebruikers mee werken ook nog eens chatmogelijkheden.. dus maak ons gek

➡ In welke situaties is een e-mail logischer en wanneer kan je een collega aanspreken per chat? En omdat er zoveel manieren zijn om een collega te bereiken, verwachten we van elkaar dat we ook altijd beschikbaar zijn. Dat geeft voeding aan onderlinge frustraties wanneer een collega een bericht of mail lange tijd onbeantwoord laat, of als je een reeks vragen van een collega krijgt net op een moment dat je wil focussen op een belangrijke taak.

➡ Zo zijn ‘boomers’ meer gewend met e-mail te werken dan met chat, terwijl jongere generaties sneller geneigd zijn een chatberichtje te sturen dan een e-mail. Ook dat kan ervoor zorgen dat collega’s letterlijk en figuurlijk niet meer op de juiste golflengte zitten.

✅ Om duidelijkheid te creëren dienen er spelregels afgesproken te worden. Wanneer gebruik je welk communicatiemiddel. Maar ook belangrijk uiteraard niet teveel middelen te gebruiken, dan zien we door de bomen het bos niet meer.

✅ Als je bijvoorbeeld als organisatie toch overgaat op implementatie van Microsoft365 bedenk dan dat dit platform alles in zich heeft om te communiceren en kun je andere 'exotische' communicatiemiddelen loslaten.

🎯Uiteraard is hier wel een goede begeleiding (lees ADOPTIE) nodig🎯