4Solutions
Maak de verantwoordelijkheden duidelijk: Stel vast wie verantwoordelijk is voor welke resultaten en dat hij of zij echt beseft die verantwoordelijkheid te hebben.
Specificeer de doelstellingen: Vermijd vaagheid. Wat met het project beoogd wordt en welke verbeteringen het bedrijf ermee wil bereiken binnen welke tijd, moet ondubbelzinnig vaststaan bij de projectmanager.
Vraag om een '90 dagen-plan': Natuurlijk kan niet elk project binnen 90 dagen zijn afgerond. De uitdrukking is figuurlijk bedoeld –je kunt het net zo goed hebben over een ’30 dagenplan’ of een ’20 dagenplan’. Als je projectmanagers maar beseffen dat ze moeten leveren, dat het project opgestart moet worden en dat er dingen van hen worden verwacht, bijvoorbeeld een impact-analyse, een eerste opzet voor een voorgenomen leveranciersselectie of ideeën om iets te gaan aanpakken.
Beoordeel het '90 dagen-plan': Roep de projectmanagers bijeen om met elkaar alle 90 dagenplannen van alle projecten te evalueren. Gebruik deze bijeenkomsten om het eens te worden over doelstellingen en de fasering, kritieke punten te identificeren en beslissingen te nemen. De bedoeling is dat de projecteigenaren zicht houden op en toewerken naar de lange termijn doelstellingen.
Organiseer maandelijke voortgangsbijeenkomsten: Het is van groot belang de vooruitgang van het project te blijven volgen. Het achterliggende idee van deze vergaderingen is dat ze betrokkenen laten zien dat de organisatie resultaatgerichtheid voorop plaatst. Ook dragen ze bij aan verdieping van het verantwoordelijkheidsgevoel.
Vraag om lange termijn plannen: Vraag aan de projectmanager ideeën om het projectmanagement te versnellen. Gaat het om een kostbaar project waar veel geld voor nodig is, vraag dan ook om financiële onderbouwingen voor bepaalde beslissingen. De bedoeling is hem of haar – ook financieel – te laten anticiperen op gebeurtenissen.
Hou voortdurend de vinger aan de pols: Discipline is de sleutel. Een strikte focus op het volgende 90 dagenplan houdt iedereen bij de les waardoor de organisatie snel kan reageren op lastige of onverwachte situaties. De focus op kortetermijnresultaten moet steeds verknoopt zijn met aandacht voor de lange termijn, het eindresultaat
Afeer, Winschoten
Dijklander Ziekenhuis, Hoorn
Stichting Surplus, Breda
Noordwest Ziekenhuis, Alkmaar
SKSG, Groningen
Noorderzorg, Uithuizen
Woonzorggroep Samen, Schagen
Hanzehogeschool, Groningen
Interaktcontour, Nunspeet
Sincerus, Zwolle
Stichting Abrona, Huis ter Heide
Bartiméus - specialist voor slechtzienden en blinden, Zeist
Stichting Interzorg, Assen
Stichting Oosterlengte, Winschoten
Isala Klinieken, Zwolle
GGZ Drenthe, Assen
Fokus Wonen, Groningen
SalesPartner, Lemmer
Imenzo, Leeuwarden
Ziekenhuis Bethesda, Hoogeveen
MCL - Medisch Centrum Leeuwarden, Leeuwarden
LogisP, Zwolle
Gemeente De Marne, Leens
Flusso, Leusden
Stichting De Noorderbrug, Groningen
VU Medisch Centrum, Amsterdam
UMC St. Radboud, Nijmegen
Gelre Ziekenhuizen, Apeldoorn
Martini Ziekenhuis, Groningen