4Solutions

ย 

Hoe digitaal zijn wij Nederlanders?

โŒ›๏ธ Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders slecht weten wat Artificiรซle Intelligentie eigenlijk is en hebben niet veel kennis over de milieu-impact van digitale apparaten. Ook zijn we creatief minder vaardig naarmate we ouder zijn en vinden we het moeilijker om de smartphone even te laten liggen.

โŒ›๏ธ 50-๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ด๐˜ด๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฃ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ด ๐˜ฐ๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ต๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฏ๐˜ฆ๐˜ต
Niet heel verassend blijken 50-plussers minder kennis over het internet te hebben dan jongere Nederlanders. Veertig procent denkt bijvoorbeeld dat iedereen dezelfde informatie krijgt bij online zoeken naar dezelfde dingen, onder jongeren was dit 13%. Ook denken velen dat het eerste zoekresultaat altijd de beste informatiebron is. In werkelijkheid is dit meestal een advertentie.

๐Ÿ“บ 50-๐˜ฑ๐˜ญ๐˜ถ๐˜ด๐˜ด๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ด ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ ๐˜ค๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ข๐˜ต๐˜ช๐˜ฆ๐˜ง ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ท๐˜ข๐˜ข๐˜ณ๐˜ฅ๐˜ช๐˜จ
De meeste moeite hebben 50-plussers met creatieve vaardigheden, zoals presentaties of fotoโ€™s maken en bewerken. Volwassenen herkennen het ongeduldige kind dat de telefoon uit de handen rukt als dit weer eens moeite kost. Ook valt op dat jongere mensen zichzelf hoger scoren op zogenaamde netiquette.

๐Ÿ”ฆ ๐˜‘๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ค๐˜ฐ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ด๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ค๐˜ฉ๐˜ต ๐˜ฐ๐˜ฑ ๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ญ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฆ ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ป๐˜ฐ๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ช๐˜ฅ ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ป๐˜ช๐˜ซ๐˜ฏ
Ze blijken vaak niet goed te weten hoe ervoor te zorgen dat hun telefoon ze niet afleidt en vinden het moeilijk om af en toe een pauze te nemen van hun internetgebruik. Bijna een derde denkt dat ze wel kunnen multitasken en hun aandacht bij meerdere dingen tegelijk kunnen houden.

๐Ÿค– ๐—ช๐—ฒ ๐—ต๐—ฒ๐—ฏ๐—ฏ๐—ฒ๐—ป ๐—บ๐—ผ๐—ฒ๐—ถ๐˜๐—ฒ ๐—บ๐—ฒ๐˜ ๐—”๐—œ ๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป ๐˜„๐—ฒ๐—ถ๐—ป๐—ถ๐—ด ๐—ผ๐˜ƒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐˜‚๐˜‚๐—ฟ๐˜‡๐—ฎ๐—ฎ๐—บ๐—ต๐—ฒ๐—ถ๐—ฑ
Maar het meest opvallende is dat jong en oud aangeeft moeite te hebben met AI en weinig weet over de duurzaamheid van digitale apparaten. We weten bijvoorbeeld niet goed dat AI de inhoud van websites en apps voor nieuws en entertainment kan bepalen zonder dat een mens iets doet. En onze groene digitale vaardigheden nemen eerst toe met leeftijd, ๐˜„๐—ฒ ๐—ฝ๐—ถ๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป ๐—ฟ๐—ผ๐—ป๐—ฑ ๐—ฑ๐—ฒ ๐Ÿฏ๐Ÿด ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ, ๐—ฒ๐—ป ๐—ฑ๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ป๐—ฎ ๐—ป๐—ฒ๐—ฒ๐—บ๐˜ ๐—ฑ๐—ถ๐˜ ๐˜„๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฎ๐—ณ.

๐Ÿงญ๐—ช๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ๐—ผ๐—บ ๐—ฑ๐—ถ๐—ด๐—ถ๐˜๐—ฎ๐—น๐—ฒ ๐—ฐ๐—ผ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป๐˜๐—ถ๐—ฒ๐˜€ ๐—บ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ป?๐Ÿ“
Digitale competenties worden steeds belangrijker nu we zo veel online doen: van het zoeken van een huis of partner tot online leren of werken. Om op een goede en veilige manier gebruik te maken van de mogelijkheden van het internet, hebben alle Nederlandse burgers digitale kennis en vaardigheden nodig. Zodat ze bijvoorbeeld online kunnen vinden wat ze nodig hebben, maar niet het slachtoffer worden van cybercrime.

ย 

ย